Asociația Parakletos 2022

Publicat: iulie 11, 2022 la 18:37

Asociația Parakletos este o asociație pentru protecția consumatorilor constituită în anul 2014, în ideea de a sprijini consumatorii de credite bancare în relațiile deseori tensionate cu băncile. Asociația s-a implicat atît în informarea și educarea consumatorilor, cât și în procesul legislativ, având o respectabilă prezență și în procesele care s-au derulat, de-a lungul timpului, între consumatori (acționând individual sau colectiv), pde de o parte, și bănci, instituții financiare ne-bancare și colectori, pe de altă parte, precum și în demersurile administrative sau judiciare demarate și derulate de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) contra unor agenți economici care au abuzat de puterea lor ecomomică și de lobby-ul politic și care au exersat practici comerciale incorecte în contra consumatorilor. Asociația Parakletos s-a implicat, de asemenea, în conștientizarea fenomenului supra-îndatorării, imaginând și punând în practică metode de prevenție și tratament al acestei adevărate boli infecțioase a economiei de piață în România. Mai ales în considerarea semnificației numelui său (Parakletos = Mângâietorul, aliatul de ultimă instanță, ajutorul de care ai nevoie în vremuri de restriște), asociația Parakletos încearcă să se constituie într-o veritabilă plasă de siguranță socială, instrument al unui stat de drept, democratic și social pe care Statul român alege să îl ignore în contemporaneitate.

Pentru ca aceste țeluri să fie îndeplinite, este nevoie de resurse umane, între care un rol important ar trebui să îl joace voluntarii.    

Asociația Parakletos a început dezvoltarea unui proiect pentru a veni gratuit în sprijinul cât mai multor consumatori prin (i) informatii relevante și adecvate, (ii) prin avertismente asupra riscurilor consumerismului și ale supra-îndatorării, (iii) prin consiliere, legală, psihologică și economică, iar acolo unde este cazul, (iv) prin orientarea către servicii legale de încredere, precum și (v) prin organizarea și derularea de procese colective (class actions) contra comercianților abuzivi sau incorecți. Oamenii, simpli particulari, nu își cunosc drepturile, nu sunt conștienți de riscul de executare silită sau evacuare din locuința familială, nu percep pericolul de a rămâne fără venituri și fără protecție socială, se lasă atrași în capcana unor achiziții nenaturale sau nenecesare, care îi pot ruina, se lasă conduși de irațional și de stereotipie în comporatamentul zilnic, sunt victime ale canalizării voinței și ale fabricării consimțământului.

Scopul cel mai presant al Asociației Parakletos este, azi, în vremuri de restriște, crearea unei plase de siguranță socială pentru acest gen de consumatori, a căror vină se reduce la omisiunea de a deschide mai bine ochii (caveat emptor). Adevărata vină incumbă comercianților abuzivi, incorecți și înșelători și statului, dar înainte de a antrena răsăunderi și sancțiuni, omul – debitor trebuie să continue să trăiască și, în timp, să învețe să vadă pericolele și riscurile acolo unde a fost împiedicat să o facă, din motive de marketing comercial sau politic.

Vrem să redăm oamenilor puterea de a-și relua viața în propriile mâini, de a rezolva, cu ajutorul aliatului de ultima instanță, problemele și dilemele care îi copleșesc și îi blochează, oprind ascensorul social și, deci, condamnând viitorul noilor generații. Se poate trăi cu demnitate, mai ales când există altruismul celorlalți. Tot ceea ce este necesar pentru ca răul să trimfie este ca oamenii buni să nu facă nimic, întorcând privirea de la ceea ce se întâmplă sub ochii lor, la vedere.    

In acest scop, pe langa avocații dispuși să lucreze cu noi pro bono, și alături de personalul administrativ al asociației, intenționăm să recrutăm voluntari din trei categorii:

  • în primul rând, studenți la drept, sociologie, asistență socială, psihologie, economie, politologie, jurnalism, teologie și alte facultăți interesate să dezvolte în studenți aptitudini practice în lucrul cu documentele reale, cu publicul, cu omul concret, cu autoritățile, în conformitate cu nevoia lor de experiență pentru angajamentele viitoare, în cariera lor profesională; 
  • în al doilea rând, persoane care redevin active profesional după o pauză luată din motive personale (medicale, studii, călătorii, concedii maternale/paternale, îngrijire copil etc) și doresc să dobândească aptitudini noi și încredere în sine;
  • în al treilea rând, pensionari.

Lista arată cele mai reprezentative tipuri de voluntari, fără a fi limitativă. Am fi, desigur, foarte bucuroși să cooptăm și persoane care au, în afară de activitatea obișnuită, din care realizează venituri, și disponibilitatea de a ni se alătura, part-time, ca voluntari, în domeniile de strictă specializare pe care le stăpânesc.

Vom organiza o serie de cursuri și ședințe interne de formare pentru voluntari. Pentru completarea, aprofundarea și actualizarea permanentă a cunoștințelor și aptitudinilor voluntarilor, pe parcurs intenționăm să adaugăm workshop-uri de câte o zi, prin colaborare cu autoritățile naționale (cum ar fi ANPC) sau locale din domeniul protecției consumatorului,. 

În paralel, vom crea si popula un website cu toate informațiile adunate pentru training, precum și cu modele de proceduri, documente, petiții și megocieri care se vor fi dovedit a fi de utilitate publică în domeniu. Astfel, ele vor deveni accesibile oricui, de oriunde s-ar afla, din țară sau din străinătate, informația clară, promptă, adecvată și de încredere urmând a fi la câteva click-uri distanță. Dorim să avem și o linie telefonică dedicată, pusă în sprijinul consumatorilor, precum și un suport disponibil via email. Și aceste instrumente de lucru vor necesita voluntari.

Proiectul de formare a voluntarilor se află în stadiul de organizare, planificare, adunare de informații pentru baza de date, creare si/sau traducere de cursuri. Colaboram cu Citizens Advice din Marea Britanie în importarea modului lor de lucru, prin centre deschise în fiecare oraș, în care lucrează în ture voluntari, de luni până vineri. Vom începe prin deschiderea unui prim astfel centru de suport pentru consumatori în București. 

Această organizație britanică are o experiență de peste 8 decenii și este dispusă să ne faciliteze învățarea din sursele și practicile lor. În Marea Britanie, Citizens Advice reprezintă una dintre sursele cele mai de încredere surse de informare a publicului, fiind recomandată chiar de către guvern pe pagina de web oficială, precum și de alte autorități, dar și de către companii, cum ar fi furnizorii de energie sau băncile. Citizens Advice participă activ, prin campanii publice și lobby pe lângă guvern, la procesul de elaborare și modificare a legilor din domeniul protecției consumatorilor, fiind deseori chemați și consultați de către autorități, pe diverse teme, în care se elaborează și se depun rapoarte foarte utile și reprezentative pentru situația din teren, datorită mărimii organizației și numărului foarte mare de cetățeni pe care îi consiliază anual.

Întrucât profilul Facultății de asistență socială este unul dintre cele mai apropiate și utile acestui proiect, atât prin valoarea materiilor predate, cât și prin vocația studenților și a absolvenților, care au empatie și abilități speciale în sprijinirea semenilor, suntem interesați de o colaborare cu Facultatea pe cel puțin două direcții:

  • recrutarea de voluntari dintre studenți, pentru activitatile descrise mai sus;
  • participarea, în aceste săptămâni, alături de noi, la crearea unei baze de date cu toate ong-urile de încredere locale care, prin activitatea lor socială, ar putea completa activitatea noastră în crearea unei plase de siguranță socială; ne dorim ca, pe lângă activitățile specifice protecției consumatorilor, să oferim informații despre alte surse de suport complementare.  

Ne dorim ca, atunci când ne vor contacta consumatori cu probleme care le-au cauzat o supra-îndatorare să le oferim suplimentar informații despre alte surse credibile de suport, pe care să le poată accesa imediat, în așa fel încât să nu ajungă să rabde de foame, frig, lipsă de medicamente etc. și să nu rămână fără sprijin emoțional, consiliere psihologică și integrare socială post-abuz psihologic sau fizic, până la momentul soluționării problemei de supra-îndatorare.

Vrem, așadar, să avem adunate într-o bază de date informații cu toate băncile de alimente, cantinele sociale, magazinele sociale, centrele de suport pentru victimele violentei domestice, centrele de suport pentru victimele traficului de persoane, pentru persoanele fără adăpost, pentru adicții și dependențe, pentru tratament sau terapie de orice tip. Prin această activitate ne vom putea situa între cetățeni și autoritățile statului, spijinindu-i pe fiecare: pe cetățenii aflați în situație de restriște, să navigheze printre situațiile dificile, să fie informați și reprezentați gratuit (dacă nu au posibilitățile financiare să acceseze astfel de servicii din fonduri propria), iar pe reprezentanții autorităților și pe lucrătorii din serviciile sociale, să își facă mai eficient treaba și să construiască o suprastrcutură legală și administrativă și o infrasctructură de lucru mai bune, mai eficiente, în sprijnul cetateanului.

Pentru orice amănunte referitoare la propunerea de mai sus, mă puteți contact pe email sau pe telefon.

Gheorghe PIPEREA
T/F  +40 (21) 3157930
E  gpiperea@piperea.ro